دیدنی های براتیسلاوا

دیدنی های براتیسلاوا

براتیسلاوا که در گذشته پرسبورگ نامیده می‌شد، به تازگی در بین مسیرهای گردشگری اروپا شروع به کسب شهرت کرده است و برای آن دسته افرادی که از جمعیت کمتر و قیمت‌های ارزان‌تر لذت می‌برند، قسمت اعظم این شهر زیبا هنوز کشف نشده و دست نخورده است.

براتیسلاوا دارای آب و هوایی نسبتاً خشک، با گستره متنوعی از دماها در تابستان و زمستان بوده که این شهر را تبدیل به یک مقصد عالی گردشگری با مناظر دیدنی و فعالیت‌های گوناگون می‌کند.

بازارها و نمایشگاه‌های بهاره، جشنواره‌های تابستانی، بازارهای کریسمس، کروزهای رودخانه در کل سال، اسکی و پاتیناژ در زمستان، برخی از تفریحات و گردش‌های متعددی هستند که این شهر برای بازدیدکنندگانش فراهم می‌کند.

معماری زیبا، غذای عالی و ارزان قیمت و خونگرمی مردمانش برخی از بهترین سرمایه‌های براتیسلاوا به حساب می‌آیند. براتیسلاوا زمانی به عنوان شهری سه زبانه شهرت داشت که ساکنینش می‌توانستند به آسانی بین زبان‌های آلمانی، مجارستانی و اسلواک تغییر زبان داده، اما تعداد اندکی در زبان انگلیسی مهارت دارند.

ولی با این وجود، بازدیدکنندگان را با آغوشی باز پذیرا بوده و همواره آماده کمک به آن‌ها هستند.

1. قلعه براتیسلاوا

قلعه براتیسلاوا بر بالای تپه‌ای مشرف به شهر واقع شده است. در همین مکان از قرن ۹ میلادی قلعه‌ای وجود داشت که در سال ۱۸۸۱ به علت آتش سوزی به ویرانه‌ای بدل شد و تا اواسط دهه ۱۹۰۰ هم بازسازی نشد. ظاهر بیرونی‌ آن شبیه به میزی برعکس با چهار برج که شبیه به پایه‌های آن هستند شده است.

بر خلاف نمای بیرونی خسته کننده و یکنواختش، موزه‌های داخلی آن و نمای ۳۶۰ درجه از بالای شهر، برای بازدید بسیار ارزشمند هستند.

اتاق‌های متعدد موزه تاریخ و موزه ملی بسیار گران‌بها می‌باشند. بخش بزرگی از آن وقف هنر شده و دارای مجموعه‌ای از حدود ۳۵۰۰ نقاشی، مجسمه و نسخ چاپی از هنرمندان داخلی و خارجی است. هنر مذهبی در یک اتاق و نقاشی پرتره درباریان مانند «ماریا ترزا» و «ماریا آنتوانت» در اتاقی دیگر به چشم می‌خورند.

سایر اتاق‌ها هم با ظروف شیشه‌ای اسلواکی، مبلمان چوبی منبت‌کاری شده، ساعت، اسلحه، کلاه خود و زره پر شده‌اند. نمایش فوق‌العاده ای از نقره جات شامل کاسه، بشقاب و سایر لوازم آشپزخانه متعلق به قرون ۱۷ تا ۱۹ نیز در اینجا وجود دارد که دیدن آن را حتماً پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

2. کلیسای جامع سنت مارتین

کلیسای جامع سنت مارتین، برترین سازه‌ی گوتیکی براتیسلاوا محسوب می‌شود.

این کلیسا در قرن ۱۳ میلادی و به سبک رومانسک ساخته شد.این کلیسا در قرن ۱۴ با سه راهرو و گنبدی گوتیکی تغییر چهره یافت.

کلیسای جدید سنت مارتین در سال ۱۴۵۲ پی‌ریزی شد. در قرون بعد، کلیسا تحت بازسازی‌های طولانی متعددی قرار گرفت. در قرن ۱۶ اینجا تبدیل به کلیسای تاج گذاری پادشاهان مجارستانی شد. ۱۹ امپراتور مجارستانی (شامل ماریا ترزا) تا قرن ۱۹ در اینجا تاج‌گذاری کردند.

مشهورترین اثر هنری اینجا، مجسمه‌ای قرن هجدهمی از سنت مارتین و گدایی است که توسط مجسمه ساز اتریشی باروکی معروف، «رافائل دونر» ساخته شده است. در پشت کلیسا، بالکنی وجود دارد که پادشاه می‌توانسته در زمان اجرای مراسم مذهبی بالاتر از حضار بنشیند. یکی از همسایگان کوچک اما قابل توجه کلیسای جامع، یادمانی برای کنیسه‌ای است که برای قرن‌ها در مجاورت اینجا قرار داشت و دولت کمونیست حوالی سال ۱۹۷۰ آن را برای ساختن پلی جدید تخریب کرد.

Panoramic view of Bratislava, Slovakia

3. کاخ پریمات

این کاخ که در سال ۱۷۷۸ ساخته شده و در مرکز براتیسلاوای قدیم قرار دارد.

به کاخ عنوان یکی از زیباترین ساختمان‌های این شهر شناخته می‌شود. رنگ صورتی کمرنگ و سفید نمای خارجی آن با مجسمه‌های مرمرین بالای بنا و یک کلاه آهنین کاردینال تکمیل شده است. این کلاه نمادی از اسقف اعظم برای افرادی است که این کاخ برایشان ساخته شده است.

این کاخ پر از نقاشی‌های رنگ روغنی از خاندان سلطنتی هاپسبورگ، شامل اثری از تاج‌گذاری ماری ترز از سال ۱۷۴۲ است.

لوسترهای بزرگ کریستالی و درخشان و دیوارهایی که با پرده‌های منقوش انگلیسی از قرن ۱۷ تزئین شده‌اند بسیار توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. یکی دیگر از جاذبه‌های این بنا، تالار آینه است، هرچند این تالار در مقیاس کوچک‌تری از ورسای ساخته شده، کماکان تحسین برانگیز و زیباست.

در این تالار بود که ناپلئون و فرانسیس اول عهدنامه پرسبورگ را در سال ۱۸۰۵ امضا کردند.

 

4. کلیسای کوچک آبی براتیسلاوا

این بنا یکی از زیباترین شاهکارهای سبک معماری آرنوو در جهان است. «کلیسای سنت الیزابت» یا کلیسای کوچک آبی، در بین سال‌های ۱۹۰۷-۱۹۱۳ ساخته شد. همچنین یک دبیرستان و یک خانه برای کشیش دارد. این کلیسا یک راهروی اصلی و برجی استوانه‌ای دارد و طراحی خارجی آن به سبک آرنووی مجارستانی بوده و با کاشی‌های ماجولیکای آبی درخشان و زیبا تزئین شده است.

ماجولیکا نوعی کاشی بومی اسلواکی، ساخته شده در شهر مودرا در غرب این کشور است . از این کاشی در تزئینات سقف کلیسا استفاده شده است. این کلیسا در خیابان بِزروتووا (Bezrucova) در فاصله اندکی از میدان اصلی قرار دارد.

 

5. کاخ سفید اسلواکی

کاخ گراسالکوویچ (کاخ سفید) ، در حال حاضر ،‌خانه رئیس جمهور اسلواکی است. این کاخ زمانی محل اجتماعات اعضای اشرافیت اتریشی-مجارستانی و هاپسبورگ بود. این کاخ در دهه ۱۷۶۰ توسط «کنت آنتون گراسالکوویچ»، رئیس مجلس سلطنتی مجارستان و مشاور ماریا ترزا ساخته شد.

گفته می‌شود مخترع معروف، «ولفگانگ فون کِمپلِن» بسیاری از اختراعاتش، شامل ماشین سخنگو را در اتاق‌های تشریفاتی این کاخ به نمایش گذاشت.

این کاخ به صورت شبانه روزی تحت محافظت است. در باغی بزرگ واقع شده که ورود به آن برای عموم حتی در زمان حضور رئیس جمهور آزاد است. این بنا در میدان هودزا (Hodza) قرار دارد. زیبایی آن به ویژه در زمان کریسمس که تمام آن با نورپردازی تزئین می‌شود بسیار دیدنی است.

 

6. قلعه دِوین

قلعه دوین در بالای تقاطع رودخانه‌های دانوب و موراوا قرار دارد. این قلعه یکی از سه قدیمی‌ترین قلعه تاریخی ثبت شده در اسلواکی به حساب می‌آید. دهکده دوین امروزه بخشی از براتیسلاوا شده است. قدیمی‌ترین آثار حضور ساکنین این منطقه به قرن ۵ قبل از میلاد بازمی‌گردد.

به لطف موقعیت جغرافیایی سودمند، این قلعه امکان کنترل مهم‌ترین مسیرهای تجاری دانوب و بخشی از جاده کهربا (Amber Road) را داشته است.

این قلعه نقش مهمی به عنوان دژ مرزی در استحکامات لیمِس رومانوس در برابر دشمنان داشت.

در زمان امپراتوری روم و به عنوان پایگاه نظامی و مرکز تجاری در زمان امپراتوری موراویان اولین دولت اسلاوی را داشت.

این دژ در قرون ۱۳ تا ۱۶ دستخوش تغییرات زیادی شد. در نهایت در سال ۱۸۰۹ توسط ارتش ناپلئون نابود شد. قلعه دوین از ۱۹۶۱ یادمانی فرهنگی ملی محسوب می شود.  امروزه به عنوان موزه از آن بهره برداری می‌شود. قلعه میانی برای نمایشگاه‌های فصلی مرتبط به تاریخ قلعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7. تالار شهر قدیمی

این تالار در قرن ۱۵ میلادی با متصل کردن بسیاری از خانه‌های شهرنشینان قد برافراشته است.

سپس تحت بازسازی‌های متعددی طی قرون مختلف قرار گرفت. بعد از زمین‌لرزه‌ی سال ۱۵۹۹، این بنا به سبک رنسانسی بازسازی شد. در حالی که برج آن به سبک معماری باروک در قرن ۱۸ تغییر چهره داد.

برج این بنا، از طبیعتی دفاعی برخوردار بوده است. در سمت چپ پنجره باروکی، یک توپ جنگی محافظت شده وجود دارد که برای بزرگداشت حملات ناپلئون در سال ۱۸۰۹ در آنجا قرار داده شده است.

در گوشه‌ برج، مجسمه‌ای از «مدونا» متعلق به سال ۱۶۷۶ به چشم می‌خورد. در گذشته تصمیمات مجلس، احکام دربار و دستورات شورای شهر، از بالکن این برج اطلاع رسانی می‌شده‌اند.

 

8. تئاتر ملی اسلواکی

تئاتر ملی نئو رنسانسی اسلواکی، در انتهای میدان بلند «هِویِزدوسلاو» (Hviezdoslavovo) قرار دارد.

این تئاتر در طی سال‌های ۱۸۸۵-۱۸۸۶ در زمان اتریش-مجارستان بر اساس طراحی معماران برجسته وینی ساخته شد.

این بنا به عنوان تئاتر شهر در سپتامبر آن سال با اجرای اپرایی از «فرِنتس اِرکِل» افتتاح گردید. آبنمای مشهور «گانیمِد» (Ganymede)، توسط مجسمه ساز معروف اسلواکی، «ویکتور تیلگنر» (Victor Tilgner) در سال ۱۸۸۸ ساخته شده که در روبروی تئاتر قرار دارد.

 

9. خیابان و دروازه سنت میکایل

خیابان و دروازه سنت میکایل از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی براتیسلاوا با ردیف مغازه‌ها و رستوران هاست.

در زمان تابستان، میکالسْکا اولیتا (Michalska Ulica) پر از جمعیت گردشگران، گروه‌های موسیقی خیابانی و مردمی است.

این گردشگران نهایت لذت را  از شب‌های خنک اسلواکی می‌برند. بسیاری از خانه‌های این خیابان متعلق به قرن ۱۸ می باشد. این منطقه جنگ‌های زیاد، اشغالگری‌ها و قوانین کمونیستی مبنی بر فروریختن ساختمان‌های قدیمی و تاریخی را پشت سر گذاشته‌اند.

در بالای خیابان، دروازه‌ای به همین نام وجود دارد.

این دروازه باقیمانده از استحکامات قرون وسطایی شهر است.

پایه‌های گوتیکی آن به نیمه اول قرن ۱۴ بازمی‌گردد؛ در حال حاضر موزه استحکامات شهری و اسلحه در این برج قرار دارند.

10. نُوی مُست (برج جدید)

می‌خواهید نماهای شگفت انگیزتری از براتیسلاوا و قلعه‌اش داشته باشید؟

ما بالا رفتن از این پل، در حومه پایتخت اسلواکی را پیشنهاد می‌کنیم.

این پل در ۱۹۷۱ کامل و بازگشایی شد. برخلاف غول‌آساییِ اکثر سازه‌های معماری کمونیستی اسلواکی، این پل و برجش آمیزه‌ای از معماری قرون گذشته براتیسلاوا هستند.

این پل در ۳۰۰ متری بالای دانوب قرار دارد. برای پیاده‌روی به سمت این پل مسیری تعبیه شده است.

برای بالا رفتن از برج و تماشای نماهای فوق‌العاده می‌توانید از آسانسور استفاده کنید.

در بالای برج رستوران معروف و گران‌قیمت UFO قرار دارد که اگر مایل به صرف غذا در آن هستید باید از قبل میزتان را رزرو کنید.

ممکن است تمایلی به صرف غذا یا نوشیدنی در رستوران بالای برج را نداشته باشید. شما می توانید با پرداخت ۷ یورو از بام برج UFO چشم انداز بی نظیری از دانوب ، شهر براتیسلاوا و … را شب و روز تماشا نمایید.

 

منبع : سایت ایوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.