تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی :

مدارس در اسلواکی :

مدارس و دبیرستانهای دولتی، بیشتر مدارس و دبیرستانهای اسلواکی دولتی هستند و معمولا دانش آموزان بابت تحصیل هزینه ای پرداخت نمی کند و این مدارس از طرف دولت و شرکتهای فعال و معتبر تجاری حمایت می شوند.علاوه بر این مدارس، مدارس دیگری نیز در اسلواکی وجود دارد .

  1. مدارس دولتی و ایالتی که شامل مدارس اسلواکی زبان و تعدادی مدارس دوزبانه می باشد
  2. مدارس تحت نظر کلیساها
  3. مدارس خصوصی
  4. مدارس اینترناشنال در براتیسلاوا ( برای وارد شدن به سایت مدارس بر روی نام آنها کلیک کنید :

a)English International School of Bratislava

b)Cambridge International School Bratislava

c)British International School Bratislava

d)QSI International School of Bratislava

مشخصات مدارس دو زبانه در براتیسلاوا بر روی نقشه شهر: اینجا کلیک کنید

مشخصات مدارس اسلواکی در براتیسلاوا بر روی نقشه شهر: اینجا کلیک کنید

سطح و مدت تحصیلات اسلواکی

الف- مهد کودک ها و مدارس پیش دبستانی(۶-۳ سال)

ب- دوره دبستان (۱۵-۶ سال)

ج- دوره دبیرستان (۱۹-۱۵ سال)

د- دوره دانشگاه (۱۹سال)

دانشگاه در اسلواکی :

اگر یک شخص به عنوان دانشجو قصد تحصیل در اسلواکی را به مدت بیشتر از ۹ماه دارد باید ویزای موقت یک ساله دریافت کند،البته این ویزا هر سال تمدید خواهد شد.

تحصیل در دانشگاه های اسلواکی

در دانشگاه های ارائه دهنده آموزش عالی در چهار چوب برنامه تحصیلی که وزارت آموزش و پرورش ،علوم ،تحقیقات و ورزش کشور تعیین کرده، انجام می شود. زبان اصلی تدریس اسلواکیایی است، البته رشته هایی هم هست که به زبان های خارجی دیگر (اغلب انگلیسی) برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود

سال تحصیلی از اول سپتامبر سال جاری آغاز شده و در 31 آگوست همان سال تمام می شود. هر سال تحصیلی از دو نیمسال تشکیل شده است (نیمسال زمستانی از سپتامبر تا ژانویه طول می کشد و نیمسال تابستانی از فوریه تا ژوئن طول می کشد). سازمان دهی یک سال تحصیلی توسط اساسنامه دانشکده و یا اساسنامه مؤسسه آموزش عالی تنظیم شده است.

شرایط اساسی جهت ورود به دانشگاه:

۱- جهت پذیرش در مقطع کارشناسی فرد باید دوره متوسطه یا دیپلم های مربوطه را در سطح حرفه ای گذرانده باشد.

۲- برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد فرد بایستی مدرک کارشناسی خود را با معدل قابل قبول اخذ کرده بالشد.

۳- برای پذیرش در مقطع دکترا فرد بایستی مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کرده یاشد و اینکه تاییدیه استاد راهنما را به صورت کتبی اخذ کرده باشد.

شرایط و ضوابط پذیرش از سوی دانشگاه معمولا هرساله اعلام می گردد تا متقاضیان از شرایط به روز شده دانشگاه در جریان باشند.

موسسات ارائه دهنده تحصیلات عالی توسط ذات و حیطه فعالیتشان به انواع دانشگاهی و غیر دانشگاهی دسته بندی می شوند:

الف) نوع دانشگاهی: 

موسسات آموزشی از این قبیل، برنامه های مطالعاتی در هر سه سطح تحصیلات عالی (کارشناسی-کارشناسی ارشد و سطح دکترا ) ارائه میکنند. برنامه های مطالعاتی این نوع موسسات در زمینه  علوم ، فناوری و هنر است که منطبق بر وضعیت کنونی و سطح پیشرفت این زمینه ها می باشد.

ب) نوع غیر دانشگاهی: 

این نوع موسسات بیشتر ارائه دهنده برنامه های تحصیلی در اولین سطح تحصیلات عالی (کارشناسی) هستند.

دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم در اسلواکی:

  • Slovak University of Technology in Bratislava

دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت در اسلواکی:

  • Comenius University in Bratislava
  • Martin-Jesenius of Medicine
  • Slovak University of Techlogy in Bratislava

اخذ پذیرش برای تحصیل در اسلواکی:

برای تحصیل در اسلواکی در مقطع کارشناسی (3-4 سال تحصیل تمام وقت) نیاز است. برنامه پیوسته کارشناسی و کارشناسی ارشد (5 الی 6 سال تحصیل تمام وقت) طول می کشد.در مقطع متوسطه ۱۲ سال تحصیلی را با باید با موفقیت سپری کرده باشید. پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد (2-3 سال تحصیل تمام وقت ) مشروط بر دارا بودن مدرک کارشناسی مرتبط یا مدرک معادل با کارشناسی است. پذیرش در دکترا مبتنی بر دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد است.

دانشجویانی که قصد تحصیل در اسلواکی دارند باید مستقیماً به دانشگاه مربوطه درخواست پذیرش دهند. دانشجویان ممکن است برای چندین برنامه تحصیلی به چندین دانشگاه مختلف در خواست پذیرش ارائه دهند. آخرین مهلت ارسال درخواست های پذیرش توسط هر کدام از دانشگاه ها بر اساس قوانین دانشگاه تنظیم می گردد و معمولاً اواخر فوریه و مارچ است. تاریخ شرکت در آزمون های ورودی ( آزمون نوشتاری و شفاهی یا تست استعداد) توسط دانشگاه های مربوطه تعیین میگردد.این زمان معمولاً بین ژوئن تا سپتامبر برگزار می شود.

پذیرش دانشجویان بین المللی:

شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در اسلواکی به این کشور سفر می کنند به طور کلی شبیه قوانین برای شهروندان اسلواکی است. دانشجویان بین المللی که دارای مدرک کارشناسی هستند شرایط عمومی برای پذیرش در دانشگاه های اسلواکی در مقطع کارشناسی ارشد را دارند. برای اخذ پذیرش مدارک تحصیلات قبلی شما باید توسط جمهوری اسلواکی اعتبار سنجی شود.

متقاضیان بین المللی که تمامی الزامات پذیرش را نداشته یاشند باید در دوره های آمادگی شامل دوره آموزشی زبان اسلواکیایی شرکت کنند. این نوع دوره ها توسط موسسه آموزش زبان و دوره های آمادگی تحصیلی که یک واحد مستقل از دانشگاه کمونیوس Comenius University براتیسلاوا است برای افراد خارجی ارائه می گردد.

مرکز آموزش زبان زیر نظر دانشگاه کمینیوس  Center for Continuing Education

برنامه ها در وب سایت یا در اداره بین المللی دانشگاه مربوطه در دسترس عموم است. همچنین اگر قصد تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی دارید لیست برنامه های درسی که به انگلیسی ارائه می شوند در وب سایت SAIA موجود است.همچنین در این سایت می تونید اطلاعات جامعی برای بورسیه در اسلواکی اخذ کنید.

هزینه های تحصیل در دانشگاه :

تحصیل در اسلواکی در دانشگاه های این کشور اگر به زبان رسمی کشور انجام شود برای دانشجویان رایگان است. ولی در صورت تمایل به تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی بسته به رشته و مقطع مورد نظر مابین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال می باشد. اگرچه تحصیل در رشته های پزشکی گرانتر است. این رشته ها بین ۷۰۰۰تا ۱۰۰۰۰دلار در سال هزینه دارد. همچنین هزینه دوره زبان در این کشور سالانه ۶۰۰۰تا ۷۰۰۰ یورو می باشد.

برای محاسبه هزینه زندگی در اسلواکی می توان مقداری معادل ۵۰۰تا ۱۰۰۰یورو در ماه برای یک فرد در نظر گرفت. قسمت عمده آن مربوط به هزینه اقامت ( ۳۰۰تا ۵۰۰ یورو برای خانه مستقل – ۱۵۰تا ۲۵۰ یورو برای خوابگاه دانشجویی ) می باشد.

 

مرجع :

http://spectator.sme.sk/

www.omidar.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.